تبلیغات
عشق ثارالله - برای بچه دار شدن چه دعا و اعمالی مناسب است؟ آیا راهکاری در دین، برای حل این مشکل بیان شده است؟
برای بچه دار شدن چه دعا و اعمالی مناسب است؟ آیا راهکاری در دین، برای حل این مشکل بیان شده است؟

خداوند در قرآن كریم می‌فرماید (ادعونی استجب لكم)[1] مرا بخوانید (از من بخواهید) تا من حاجت شما را برآورده كنم. هر شخصی از این تعبیر می‌فهمد كه شرط اجابت دعا کردن است،‌ و خدا به واسطه دعا حاجت بنده را روا می‌كند چنانكه دعای ابراهیم را مستجاب كرد آن هنگام كه گفت: «ربّ هب لی من الصالحین»[2] پروردگار من، مرا فرزندی از شایستگان عطا کن. هنگامی كه همسرش، بشارت فرزنددار شدن را شنید، از فرط تعجب گفت: آیا من یك زن عقیم از شوهری سال‌خورده و فرتوت فرزنددار می‌شوم؟ فرشتگان خدا گفتند: آیا از كار خدا تعجب می‌كند «لا تعجبینی من امر الله».[3]

هم چنین حضرت ذكریا در حالی كه موی سر و صورتش سپید شده بود و به نهایت ضعف و سستی رسیده بود گفت: «ربّ انّی وهن العظم منّی و اشتعل الرأس شیبا»[4] از خدا خواست، فرزندی شایسته به او عطا فرماید كه وارث خاندان یعقوب باشد. خدای سبحان دعای او را اجابت فرمود، با این­كه شرایط طبیعی و عادی نبود، فرزندی به او عطا فرمود، فرزندی پاك و پسندیده به نام یحیی.

 

شرایط استجابت دعا:

شرط اول استجابت دعا این است كه خواستن و طلب واقعی باشد و در وجود انسان پیدا شود و تمام ذرات وجود انسان، مظهر خواستن گردد. آنچه می‌خواهد به صورت یك احتیاج و استدعا و جاجت درآید.

شرط دوم، ایمان و یقین است. ایمان به رحمت بی‌منتهای ذات احدیت، ایمان به اینكه از ناحیه حق تعالی می توان به فیوضات بزرگ دست یافت و ایمان داشته باشد كه در رحت الهی هیچ‌گاه به روی بنده اش بسته نمی‌شود، اگر نقص و قصور است از ناحیه بنده است. در حدیث آمده است: «اذا دعوت فظن حاجتك بالباب» یعنی آن گاه كه دعا می‌كنی، حاجت خود را دم در آماده فرض كن.

شرط سوم، آن که سایر شئون زندگی انسان، با دعا هماهنگی داشته باشد. یعنی در خواست انسان با هدف تكوین و تشریع هماهنگی داشته باشد، دل پاك و صاف باشد، كسب روزی، حلال باشد، مظالم مردم بر گردن نداشته باشد و ... .

از امام صادق  ـ علیه السّلام ـ روایت شده است: اذا ارادَ احدكم ان یستجاب له فَلْیُطب كَسْبَه، وَلْیخْرُج مِن مظالم الناس و انّ الله لایرفع الیه دعاء عبدو فی بطنه حرام او عنده مظلمه لاحد من خلقه؛ یعنی هرگاه یكی از شما بخواهد دعایش مستجاب شود، كار و كسب و راه درآمد و روزی‌ خود را پاكیزه كند، و خود را از زیر بار مظلمه‌هایی كه از مردم بر عهده دارد خلاص كند، زیرا دعاء بنده‌ای كه در شكمش مال حرام باشد به سوی خدا بالا برده نمی‌شود.

شرط چهارم: در خواست انسان واقعاً مظهر حاجت باشد. درخواست در موردی باشد كه انسان دسترسی به مطلوب ندارد، عاجز است، ناتوان است، اگر خداوندكلید حاجتی را به دست خود انسان داده و او كفران نعمت می‌كند و از بكار بردن آن كلید، کوتاهی می کند و از خدا می‌خواهد آن دری كه كلیدش در دست دعاكننده است بر روی او باز كند و زحمت بكار بردن كلید را از دوش او بردارد البته چنین دعایی قابل استجابت نیست.[5] یعنی انسان تنبل و تن پرور دعایش مستجاب نمی شود.

در عصر کنونی با توجه به پیشرفت علوم پزشكی و وجود متخصصانی در مورد فرزند‌دار شدن اگر انسان به پزشك متخصص مراجعه نكند و فقط دعا كند، این دعا به استجابت نمی‌رسد، یعنی مراجعه به پزشك باید با دعا توأم و همراه باشد.

اعمالی كه به طور عام باعث استجابت دعا هستند در مفاتیح الجنان ذكر شده‌اند از قبیل زیارت عاشورا، نماز آقا امام زمان(عج)، دعای توسل، نماز جعفر طیّار، و... كه مداومت بر ادعیه، علاوه بر استجابت دعا یك ارتباط قلبی بین انسان و خداوند ایجاد می‌شود.

ممكن است این سؤال مطرح گردد: با اینكه خداوند در قرآن می‌فرماید: «ادعونی استجب لكم»[6] و نیز می‌فرماید: «اذا سئلك عبادی فانّی قریب اجیب دعوة الداع اذا دعان»[7] وعده فرموده است كه دعای بندگان را اجابت فرماید، و خلف وعده در ساحت قدس حضرت حق راه ندارد،‌ پس چگونه است كه ما دعا می‌كنیم و مستجاب نمی‌شود؟

جواب اینكه: اولاً خداوند حكیم و علیم است و تمام كارهای او از روی حكمت و مصلحت است، و قبولی دعا نیز منوط به مصلحت است و وعدة قبولی نیز مشروط به مصلحت خواهد بود. به عنوان مثال اگر شخص كریمی اعلام نماید هر كه از من چیزی بخواهد عطا می‌نمایم، و شخصی بیاید و چیزی كه برای او ضرر دارد و هلاكت او به همراه دارد طلب نماید به خیال اینكه برای او نافع است، در این صورت عطا نكردن سزاوارتر است، بلكه عطا كردن جور و ظلم است، اكثر خواهش‌های بندگان نیز چنین است و موجب نقص و ضرر خودشان است و خود نمی‌دانند.

بعضی از دعاها كه برای فرزنددار شدن وارد شده عبارتند از:

1 . نقل شده كه امام صادق ـ علیه السّلام ـ دعای زیر را توصیه فرمودند:

اللهم لاتذرنی فرداً و انت خیر الوارثین وحیداً وحشا فیَقْصرُ شكری عن تفكّری بل هب لی عاقبة صدق ذكوراً و اناثاً و آنَسُ بهم من الواحده و اشكُنْ الیهم و الوحد، و أشكُرُكَ‌ عند تمام النعمة، یا وهّابُ یا عظیمُ مُعظم ثم اعطنی فی كلّ عافیه شكراً حتی تُبلُغنی منها رضوانك فی صدق الحدیث و اداء الامانة و الوفاء بعهد.

2 . در حدیث دیگر از ایشان نقل شده كه فرمودند: در سجده این دو آیه را بخوانید

ربّ هب لی من لدنك ذریّةً طیبةً انك سمیعُ الدعاء، ربّ لاتذرنی فرداً و خیرُ الوارثین

3 . در روایت دیگری نقل شده كه فرمودند: بعد از نماز جمعه، دو ركعت نماز بگذارند و ركوع و سجود را طولانی كند سپس بگوید: «اللهم انی اسئلك بما سألك به زكریّا،‌ربّ لاتذرنی فرداً و انت خیر الوارثین. اللهم هب لن من لدنك ذریّةً طبیةً انك سمیعُ الدعاء. اللهم باسمك استَحْلَلْتُها و فی امانتك اَخذْتُها فان قضیتَ فی رحِمها وَلَداً فاجْعله و غلاماً مباركاً زكیاً و لاتجعل للشیطان فیه شركاً و لانصیباً».

4 . در صبح و شام هفتاد مرتبه سبحان الله ـ ده مرتبه استغفر الله ربی و اتوب الیه ـ و سپس نه مرتبه سبحان الله و یك مرتبه استغفر الله ربی و اتوب الیه گفته شود.

5 . در هر سحر گاهان صد مرتبه استغفار گفته شود و در صورت فراموشی، قضای آن را به جا آورد. و بهتر است استغفر الله ربی و اتوب الیه گفته شود.[8]

ثانیاً، هر چیزی را شرائط و موانعی است، تا آن شرائط حاصل نشود و آن موانع برطرف نگردد، ثمره‌ای بر آن مترتب نخواهد شد. به عنوان مثال اگر طبیب به مریض بگوید: فلان دارو را مصرف کن و از فلان چیز پرهیز کن، اگر بیمار چنین نکند، چه بسا موجب زیان بلكه هلاكت باشد.

دعا را نیز شرائط و موانعی است، پس اگر بدون شرائط یا با بودن موانع دعا كنند، نباید انتظار قبولی آن را داشت.

 

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1 . بیست گفتار، آیت الله شهید مطهری، انتشارات صدار.

2 . 28 گفتار پیرامون مسائل اعتقادی و اخلاقی، آیت الله مصباح یزدی، انتشارات در راه حق و اصول دین.

3 . اصول كافی، ثقة الاسلام، كلینی، ج 4.

4 . ترجمه المیزان، ج 2، آیت الله طباطبائی.

5 . دعاشناسی موضوعی، مؤلف: علیرضا فراهانی‌منش، چاپ: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

6 . نقش دعا در زندگی اجتماعی، دكتر عبدالله امیدی‌فر، چاپ و صحافی: چاپخانه الهادی.

7 . دعاها و تمهیدات قرآن، سیدمحمد باقر شهیدی مترجم: هبة الدین شهرستانی، چاپخانه: دفتر انتشارات اسلامی.

 

پی نوشت ها:

[1]  . غافر/ 60.

[2]  . صافات/ 100.

[3]  . هود/ 73.

[4]  . مریم/ 4.

[5]  . مطهری، مرتضی، بیست گفتار، انتشارات صدرا، چاپ پنجم، 1358، ص 289.

[6]  . غافر/ 60.

[7]  . بقره/ 186.

[8]  . سیمای میخبر با همكاری جمعی از خواهران، ریحانة بهشتی یا فرزند صالح، چاپ سرور، ناشر: نورالزهراء ـ سلام الله علیها ـ ، ص36.

+نوشته شده در شنبه 1 فروردین 1394ساعت02:44 ب.ظتوسط محمد احمدزاده | نظرات ()
آیه قرآن